Informationsbank

Vaccination av Hund & Katt

1:a vaccinationen ges vid ca 8 veckor.
2:a vaccinationen ges tidigast vid 12 veckor.
3:e vaccinationen ges mellan 6-12 månader.
Därefter vaccineras de vart till vart 3:e år beroende på livssituation och smittryck i samhället.

Katter vaccineras mot Kattpest och Kattsnuva.

Hundar vaccineras mot Valpsjuka, Hundens parvovirus, Smittsam leverinflammation (HCC) och kennelhosta.
Vid utlandsresor vaccinerar man mot Rabies och Leptospiros.

Djuret bör vara frisk vid vaccinationstillfället. Eventuell inälvsmask och larver kan påverka immunsystemet och ge ett sämre vaccinationsskydd. Om man misstänker inälvsmask bör man avmaska 1 vecka före vaccinationen.
Undvik onödig stress vid tillfället och de närmsta dagarna därefter.
Håll uppsikt efter biverkningar den närmaste timmen efter.

Besiktning

Besiktningen är en hälsokontroll som utförs av olika anledningar.
En uppfödare gör oftast en besiktning innan en valp eller kattunge säljs och får komma till sitt nya hem.
Försäkringsbolagen vill ofta ha ett besiktningsintyg innan du försäkrar ditt djur.

ID-Märkning

Alla hundar och katter i Sverige skall märkas med ett unikt ID-nummer och registreras i Jordbruksverkets centrala register. ID-Märkning görs med ett chip som placeras under huden i nackskinnet. Djuret är vaket vid tillfället. Ingreppet känns inte mer än en vanlig vaccination och är inte skadligt.

Kastrering av katter

Kastrering av katter minskar risken för oönskade kattungar.

Honkatter slipper riskera att få livmoderinflammation och tumörer i eller på äggstockar. Det minskar också risken för juvertumörer.

Hankatters sexualdrift och beteenden som hör ihop med det försvinner. De blir oftast lugnare, hamnar inte lika ofta i slagsmål med andra katter och kiss-markerar inte revir.

Kastrering rekommenderas tidigast vid 6 månaders ålder, då organen är färdigutvecklade.

På honkatter opereras livmoder och äggstockar bort, på hankatter opereras testiklarna bort. När katten vaknat efter operationen och såret kontrollerats får den åka hem. Man får ett recept på fortsatt smärtlindring att hämta på apoteket och en krage så att katten inte slickar på såret. Hankatter behöver ibland ingen krage då ingreppet är mindre än på honkatter. Efter hemkomsten låter man katten vara inne och vila och håller koll på såret så det läker fint.

Kastrerade katter har lättare att gå upp i vikt. Håll därför extra koll på detta och sätt eventuellt in specialkost. En överviktig katt riskerar följdsjukdomar precis som vi människor.

Kastrering av hundar

Kastrering av hundar minskar risken för oönskade valpar.

Tikar slutar löpa och kan inte bli skendräktiga. De slipper riskera att få livmoderinflammation och tumörer i eller på äggstockar. Det minskar också risken för juvertumörer om de kastreras före första löpet eller senast innan de hunnit löpa tre gånger.
Hanhundars sexualdrift och beteenden som hör ihop med det försvinner. De blir oftast lugnare, hamnar inte lika ofta i slagsmål med andra hanar och kiss-markerar inte revir.

Kastrering av tikar rekommenderas en till två månader efter första löpet.
Kastrering av hanhundar rekommenderas från ett års ålder men lämplig ålder varierar med storlek och ras.

Före en operation träffar man veterinären som kontrollerar och bedömer om hunden är i god form för att sövas och opereras. På tikar opereras livmoder och äggstockar bort eller ibland bara äggstockar. På hanhundar opereras testiklarna bort.

Efter operationen när hunden vaknat och såret kontrollerats får den åka hem. Man får ett recept på fortsatt smärtlindring att hämta på apoteket och en krage så att hunden inte slickar på såret. Efter hemkomsten låter man hunden vara inne och vila och håller koll på såret så det läker fint.

Kastrerade hundar har lättare för att gå upp i vikt. Håll därför extra koll på detta och sätt eventuellt in specialkost. En överviktig hund riskerar följdsjukdomar precis som vi människor.